veldwerk bos
Omschrijving
Veldwerkactiviteit waarbij leerlingen via een wetenschappelijke werkmethode het bos vergelijken met een open veld en beide biotopen onderzoeken. Zo komen ze tot een antwoord op de onderzoeksvraag: "Aan welke voorwaarden moet een biotoop voldoen vooraleer we het een bos kunnen noemen?"
Een biotoopstudie waarbij je de bomen dus wél door het bos ziet.
Een biotoopstudie waarbij je de bomen dus wél door het bos ziet.
PraktischAANBIEDER: Regionaal Landschap West-Vlaamse Hart, i.s.m. Provincie West-Vlaanderen, dienst Natuur- en Milieueducatie
DOELGROEP: 1ste graad secundair onderwijs DUUR: 2,5 uur BEGELEIDING: streekverkenner en minstens 1 leerkracht PERIODE: april tot en met oktober GROEP: maximum 24 leerlingen (en max. 2 groepen simultaan) PRIJS: € 60 * (waarvan de gemeente € 30 op zich neemt) |
|
EXTRA:
- neem vooraf deze afspraken zeker door !
- aangepaste kledij en schoeisel voorzien (een lange broek beschermt beter tegen teken)
- deze activiteit bieden wij enkel aan in provinciedomein Sterrebos (Rumbeke), provinciedomein Baliekouter (Wakken), provinciedomein 't Veld (Ardooie) en Natuurreservaat De Mandelhoek (Ingelmunster).
Geef bij reservatie in het Sterrebos, de Baliekouter of De Mandelhoek ook aan of je (gratis) gebruik wenst te maken van het Educatief Centrum.
- neem vooraf deze afspraken zeker door !
- aangepaste kledij en schoeisel voorzien (een lange broek beschermt beter tegen teken)
- deze activiteit bieden wij enkel aan in provinciedomein Sterrebos (Rumbeke), provinciedomein Baliekouter (Wakken), provinciedomein 't Veld (Ardooie) en Natuurreservaat De Mandelhoek (Ingelmunster).
Geef bij reservatie in het Sterrebos, de Baliekouter of De Mandelhoek ook aan of je (gratis) gebruik wenst te maken van het Educatief Centrum.
OF
Meer info
De activiteit start met het verkennen van de onderzoeksvraag en de hypothesen. Begrippen als biotoop, microklimaat, gelaagdheid, levende en niet-levende factoren komen ondertussen aan bod.
Voor het niet-levend onderzoek gaan leerlingen met diverse meettoestellen aan de slag.
Voor het levend onderzoek brengen leerlingen planten, zwammen en dieren op naam.
De leerlingen formuleren op basis van de onderzoeksresultaten een antwoord op de onderzoeksvraag.
Voor het niet-levend onderzoek gaan leerlingen met diverse meettoestellen aan de slag.
Voor het levend onderzoek brengen leerlingen planten, zwammen en dieren op naam.
De leerlingen formuleren op basis van de onderzoeksresultaten een antwoord op de onderzoeksvraag.
Dit veldwerkpakket kan je als leerkracht ook ontlenen zonder begeleiding. Check daarvoor even onze uitleendienst.