Een dagje Sterrebos met de klas
Met de klas een dagje eropuit in het Sterrebos in Rumbeke? Het kan!
's Voormiddags gaan de leerlingen in het kasteel van Rumbeke op zoek naar de helm van de koning. In de namiddag scheppen ze in de kasteelvijvers om de moord in de poel op te helderen of trekken ze met een boskoffer op verkenning in het Sterrebos. Voor hun picknick vleien ze zich 's middags neer in de schaduw van de majestueuze plataan om daarna een partijtje kubb of badminton te spelen.
Dit dagvullend programma voor scholen is een initiatief waarbij Stille Getuigen vzw, de provincie en Stad-Land-schap 't West-Vlaamse hart de handen in elkaar slaan.
's Voormiddags gaan de leerlingen in het kasteel van Rumbeke op zoek naar de helm van de koning. In de namiddag scheppen ze in de kasteelvijvers om de moord in de poel op te helderen of trekken ze met een boskoffer op verkenning in het Sterrebos. Voor hun picknick vleien ze zich 's middags neer in de schaduw van de majestueuze plataan om daarna een partijtje kubb of badminton te spelen.
Dit dagvullend programma voor scholen is een initiatief waarbij Stille Getuigen vzw, de provincie en Stad-Land-schap 't West-Vlaamse hart de handen in elkaar slaan.
Programma 'Een dagje Sterrebos met de klas'
'Een dagje Sterrebos met de klas' bestaat uit twee dagdelen onderbroken door een picknick in het Sterrebos. Het ene deel speelt zich af in het kasteel van Rumbeke rond de tentoonstelling Albert I en de Grote Oorlog. Het andere deel bestaat uit een educatief pakket rond natuurexploratie en vindt plaats in het provinciedomein Het Sterrebos.
Welk deel in de voormiddag en welk deel in de namiddag plaatsvindt wordt in overleg met school en de organisatoren bepaald.
Welk deel in de voormiddag en welk deel in de namiddag plaatsvindt wordt in overleg met school en de organisatoren bepaald.
De helm van de koning : educatief spel over het Belgisch koningshuis
Een spannende speurtocht in en rond het kasteel van Rumbeke. Rond de tentoonstelling Albert I en de Grote Oorlog werd een educatief spel uitgewerkt waarin het Belgisch koningshuis centraal staat.
Iedereen kent de beroemde foto van Albert I als koning-soldaat. De helm die hij op het hoofd heeft, kan je ook in de tentoonstelling bewonderen. Omdat de helm zo bijzonder is, wordt hij elke avond veilig in een koffer opgeborgen. Maar… de helm is verdwenen! Een dief heeft de koffer met de helm gestolen. Hij liet enkel een brief achter: de leerlingen kunnen de helm terugvinden, maar daarvoor moeten ze vragen beantwoorden en opdrachten vervullen. De antwoorden geven hen de sleutel om de helm terug te vinden. Ze ontdekken de schuilplaats en ontcijferen de code om de koffer te openen. Als beloning krijgen ze een cadeau voor de hele klas!
Iedereen kent de beroemde foto van Albert I als koning-soldaat. De helm die hij op het hoofd heeft, kan je ook in de tentoonstelling bewonderen. Omdat de helm zo bijzonder is, wordt hij elke avond veilig in een koffer opgeborgen. Maar… de helm is verdwenen! Een dief heeft de koffer met de helm gestolen. Hij liet enkel een brief achter: de leerlingen kunnen de helm terugvinden, maar daarvoor moeten ze vragen beantwoorden en opdrachten vervullen. De antwoorden geven hen de sleutel om de helm terug te vinden. Ze ontdekken de schuilplaats en ontcijferen de code om de koffer te openen. Als beloning krijgen ze een cadeau voor de hele klas!
Tijdens het spel leren de leerlingen het Belgisch koningshuis beter kennen. Ze ontdekken enkele belangrijke momenten in het leven van Albert I en Elisabeth, bekijken de familiebanden, leren hoe ze een stamboom moeten lezen en vernemen meer over het verblijf in De Panne tijdens de Eerste Wereldoorlog. Ze krijgen ook enkele vragen over taal, aardrijkskunde en biologie. En ze moeten een rebus oplossen, logisch nadenken en verbanden zoeken. De leerlingen werken in groepjes van twee. Na een korte introductie gaan ze zelfstandig aan de slag om alle antwoorden te vinden. Elk groepje krijgt een joker: die mogen ze één keer inzetten als ze een antwoord niet weten. Wanneer alle oplossingen gevonden zijn, speelt de klas samen het eindspel.
Moord in de poel
Tijdens ‘Moord in de poel’ maken kinderen op een speelse manier kennis met de levende en niet-levende aspecten van de poel. Ze ontdekken hoe de verschillende dieren samenleven en krijgen zo inzicht in de ecologische samenhang en het belang van poelen in het landschap.
Op een speelse manier worden enkele voorname bewoners van de poel voorgesteld. Daarna gaan de kinderen in groepjes aan de slag. Als echte speurders gaan ze in de kasteelvijver op zoek naar de moordenaar van één van de poelbewoners. Tijdens hun onderzoek maken de kinderen kennis met de voedselrelaties tussen de dieren in de poel.
Er ontstaat een heus voedselweb. Ook de plantengroei, de vorm van de poel en de kwaliteit van het water worden onderzocht. Een activiteit voor knappe speurders die zin hebben in nattigheid!
Op een speelse manier worden enkele voorname bewoners van de poel voorgesteld. Daarna gaan de kinderen in groepjes aan de slag. Als echte speurders gaan ze in de kasteelvijver op zoek naar de moordenaar van één van de poelbewoners. Tijdens hun onderzoek maken de kinderen kennis met de voedselrelaties tussen de dieren in de poel.
Er ontstaat een heus voedselweb. Ook de plantengroei, de vorm van de poel en de kwaliteit van het water worden onderzocht. Een activiteit voor knappe speurders die zin hebben in nattigheid!
Tijdens een inleidend moordverhaal maken de kinderen kennis met 14 dieren die in en rond de poel leven. Daarna gaan de leerlingen op onderzoek met behulp van een koffer. Opdrachtjes zijn o.a. het uittekenen van de omgeving van de poel, dierensporen zoeken, helderheid, geur, zuurtegraad, diepte en watertemperatuur bepalen, scheppen in het water en de kriebelbeesten benoemen d.m.v. een zoekkaart, een voedselweb opbouwen, ....
Aan het einde van het spel komen de teams samen om het volledige onderzoekdossier samen te stellen en de moord op te helderen. De commissaris, een streekverkenner van
't West-Vlaamse hart, neemt hierbij het voortouw. De leerkracht heeft hierbij een ondersteunende rol als agent.
Aan het einde van het spel komen de teams samen om het volledige onderzoekdossier samen te stellen en de moord op te helderen. De commissaris, een streekverkenner van
't West-Vlaamse hart, neemt hierbij het voortouw. De leerkracht heeft hierbij een ondersteunende rol als agent.
Picknick, kubb en badminton
Over de middag kunnen de leerlingen hun picknick nuttigen op het grasplein aan het kasteel. Het lunchpakket brengen ze mee van thuis. In geval van regen wordt een overdekte locatie voorzien.
Om de spijsvertering op gang te trekken stellen we kubb-spellen (3) en badmintonrackets (20) en shuttles ter beschikking.
Om de spijsvertering op gang te trekken stellen we kubb-spellen (3) en badmintonrackets (20) en shuttles ter beschikking.
Dagverloop
10u00 tot 12u00 De helm van de koning of Moord in de poel
12u00 tot 13u00 Picknicken, kubb en badminton
13u00 tot 15u00 Moord in de poel of De helm van de koning
De ideale periode voor een 'dagje Sterrebos' is van halfweg maart tot halfweg oktober.
12u00 tot 13u00 Picknicken, kubb en badminton
13u00 tot 15u00 Moord in de poel of De helm van de koning
De ideale periode voor een 'dagje Sterrebos' is van halfweg maart tot halfweg oktober.
Doelgroep
Beide educatieve pakketten zijn gericht op leerlingen van de 3e graad van het lager onderwijs.
De helm van de koning kan ook ondernomen worden door leerlingen van het 4e leerjaar. Vierdejaars zijn echter te jong voor Moord in de poel. Daarom kiezen deze klassen beter voor een begeleide verkenning met een boskoffer in het provinciedomein.
48 leerlingen is het maximum aantal leerlingen voor het aanbod 'Een dagje Sterrebos met de klas'.
Per educatief pakket (De helm van de koning en Moord in de Poel) worden 24 leerlingen per sessie toegelaten. Dat betekent dat vanaf 25 leerlingen de groep in twee gesplitst wordt. In dat geval vinden er twee sessie van De helm van de koning en twee sessie van Moord in de poel plaats, telkens een sessie in de voormiddag en een sessie in de namiddag.
De helm van de koning kan ook ondernomen worden door leerlingen van het 4e leerjaar. Vierdejaars zijn echter te jong voor Moord in de poel. Daarom kiezen deze klassen beter voor een begeleide verkenning met een boskoffer in het provinciedomein.
48 leerlingen is het maximum aantal leerlingen voor het aanbod 'Een dagje Sterrebos met de klas'.
Per educatief pakket (De helm van de koning en Moord in de Poel) worden 24 leerlingen per sessie toegelaten. Dat betekent dat vanaf 25 leerlingen de groep in twee gesplitst wordt. In dat geval vinden er twee sessie van De helm van de koning en twee sessie van Moord in de poel plaats, telkens een sessie in de voormiddag en een sessie in de namiddag.
Kostprijs
Voor het educatieve pakket De helm van de koning wordt € 1 per leerling aangerekend. Hiervoor ontvangt de school een aanrekening van Stille Getuigen vzw.
Het educatieve pakket Moord in de poel kost € 50 per sessie. De provincie West-Vlaanderen stuurt na deelname een factuur van € 50 (1 sessie) of € 100 (2 sessies) naar de school.
Het ontlenen van de kubb spellen en badmintonrackets is gratis.
(Opgepast i.v.m. nieuwe reserveringen: vanaf schooljaar 2018-2019 wordt er € 60 aangerekend voor het pakket Moord in de poel. Voor scholen die reeds geboekt hebben voor volgend schooljaar blijft € 50 gelden per sessie.)
Het educatieve pakket Moord in de poel kost € 50 per sessie. De provincie West-Vlaanderen stuurt na deelname een factuur van € 50 (1 sessie) of € 100 (2 sessies) naar de school.
Het ontlenen van de kubb spellen en badmintonrackets is gratis.
(Opgepast i.v.m. nieuwe reserveringen: vanaf schooljaar 2018-2019 wordt er € 60 aangerekend voor het pakket Moord in de poel. Voor scholen die reeds geboekt hebben voor volgend schooljaar blijft € 50 gelden per sessie.)
Info en reservatie
Stad-Land-schap 't West-Vlaamse hart Stille Getuigen vzw
Spanjestraat 141 Moorseelsesteenweg 2
8800 Roeselare 8800 Roeselare (Rumbeke)
051 27 55 50 051 26 97 18
[email protected] [email protected]
Spanjestraat 141 Moorseelsesteenweg 2
8800 Roeselare 8800 Roeselare (Rumbeke)
051 27 55 50 051 26 97 18
[email protected] [email protected]